Rozpoczynamy realizację projektu!
Projekt obejmuje organizację 8 dwugodzinnych warsztatów integracyjnych z zakresu edukacji kulturalnej dla uczestników reprezentujących różne grupy wiekowe i społeczne, w tym osoby z niepełnosprawnością, organizację wystawy prezentującej twórczość uczestników, wizyty (lekcje muzealne) w Muzeum Motyli w Bochnia oraz Galerii Fotografii i spotkanie z autorem książek dla dzieci.
W programie:
- Warsztaty: Bądź jak Dali – wokół snów – przy warsztatach będziemy się inspirować obrazem „Trwałość pamięci”, podczas procesu twórczego zwrócimy uwagę na zgaszone barwy, surrealistyczne, miękkie, plastyczne kształty. Odwołamy się do zmysłów, przywołując inne tytuły obrazu: Miękkie zegary lub Cieknące zegary. Zadziałamy wyobraźnią by wejść w obraz ze snu i marzeń. Materiały plastyczne pomogą zrealizować wizję i przełożyć na papier bądź inny materiał swoje wyobrażenie. Sny są bardzo istotną częścią naszego życia, rysujemy, projektujemy, bawimy się cieniami, tworzymy teatr cieni, tworzymy z rzeczy codziennego użytku, asamblaże, kolaże, wchodzimy w świat surrealizmu. Używamy też gliny, robimy łatwe odlewy z gipsu. Zajęcia z udziałem osoby przeszkolonej w zakresie PJM.
- Warsztaty: Bądź jak Kandinsky – twórz geometrię – praca na bazie obrazu „Kręgi w kręgu” – geometria złożona z dużej ilości kręgów, zostanie przygotowana z użyciem materiałów 3d, by osoby niedowidzące mogły z łatwością budować przestrzeń swojego dzieła. Zmysł dotyku, kształty pozwolą wyobrazić sobie bogactwo obrazu, formy i mnogość elementów. Zajęcia z udziałem osoby przeszkolonej w zakresie PJM.
- Warsztaty: Bądź jak Warhol – twórz przestrzennie – bazując na „Puszce z zupą Campbell” oraz możliwość graficznego zwielokrotnienia obrazu, przedstawimy założenia pop-artu i możliwości związanych z taką formą sztuki. Uczestnicy skorzystają z kolorowych kartek, przygotowanych w przestrzeni pracowni, na których z użyciem dostępnych materiałów twórczo zmultiplikują przedmiot. Osoby z dysfunkcją wzroku będą miały możliwość skorzystania z materiałów 3d, by ułatwić pracę z kształtem i fakturą. Zajęcia z udziałem osoby przeszkolonej w zakresie PJM.
- Warsztaty: Bądź jak Monet – pejzaże – obraz „Nenufary” posłuży nam jako temat wyjściowy do pracy z barwą, plamą, kolorem, ale także fakturą i strukturą np. wypukłością plasteliny, szorstkością sznurka, fakturą tkaniny. Osoby z niepełnosprawnością wzrokową stworzą dzieła w formie kolaży, możliwe do odbioru poprzez dotyk. Zastąpią kolory różnorodnymi fakturami. Zajęcia z udziałem osoby przeszkolonej w zakresie PJM.
- Warsztaty: Dürer – ekobiżuteria – Zainspirujemy się „Magicznym kwadratem Dürera” (fragment dzieła „Melancholia I”), by skomponować własną biżuterię z ekododatków, takich jak papierowe i drewniane paciorki, słomki, sznurki, guziki, elementy drewniane, kamyki. Ograniczać nas będzie jedynie własna wyobraźnia. Zajęcia z udziałem osoby przeszkolonej w zakresie PJM.
- Warsztaty: Bądź jak Picasso – karykatury – twórczość Picassa otwiera możliwość dekonstrukcji, tworzyć będziemy z zasłoniętymi oczami, by kreska swobodnie łamała bariery staranności, dokładności, odtwórczości. Podczas tego zadania inspiracją będzie obraz „Kobieta w kapeluszu”, obraz bardzo graficzny, postać jest niesymetryczna, ułożona jakby z przypadkowych kształtów i form, a jednak spójna, barwna i piękna. Poprzez karykatury uczymy się dystansu i szacunku do siebie nawzajem. Tworzymy kubistyczne, przestrzenne głowy z tektur, styropianu, bawimy się bryłą. Ponadto tworzymy sensoryczne maty, które są różnorodne pod względem dotyku, faktury szukamy sztuki poprzez zmysły. Zajęcia z udziałem osoby przeszkolonej w zakresie PJM.
- Warsztaty: Bądź jak Leonardo Da Vinci – sztuka użytkowa i jej oblicza – zainspirujemy się bogatym zbiorem notatek konstruktora, by stworzyć przestrzenne dzieło, prostą konstrukcję użytkową – drewnianą zabawkę. Puścimy wodze wyobraźni, użyjemy drewna i gliny oraz innych materiałów i dodatków, stworzymy przedmiot codziennego użytku. Zajęcia z udziałem osoby przeszkolonej w zakresie PJM.
- Warsztaty: Bądź jak Van Gogh – kolor i jego moc – praca zainspirowana obrazem „Słoneczniki”, z użyciem kolorowych papierów, suszek. Warsztat nakierowany na prace z barwą żółtą, w różnych odcieniach i o różnym nasyceniu, o możliwościach pokazania koloru żółtego zastępując go przedmiotami kojarzącymi się z ta barwą (ciepło, przyjazność, słońce, żarówka, świeca). Budowanie koloru za pomocą przedmiotów się z nim kojarzącym. Tworzymy makiety, z wykorzystaniem gazet, tektur, komponujemy 3d. Zwracamy uwagę na kolor, mieszamy formy, struktury, zapachy. Zajęcia z udziałem osoby przeszkolonej w zakresie PJM.
- Wystawa: „Moja twórczość” – wystawa prezentująca twórczość uczestników warsztatów – prezentacja przygotowanych podczas wystawy prac, z fotografiami i opisem dostępności w postaci treści i pliku multimedialnego. Wystawa to okazja do prezentacji wspólnie wykonanych prac, rysunków, instalacji. Taka publiczna prezentacja wzmocni pewność siebie uczestników projektu, przełamie bariery związane z ograniczeniami osób z niepełnosprawnością, zintegruje twórców, pokazując, że sztuka nie zna granic. Wystawa z udziałem osoby przeszkolonej w zakresie PJM.
- Lekcja muzealna z prelekcją o kolorach, fakturach, pięknie – Muzeum Motyli w Bochni – lekcja z tłumaczem PJM, opiekunami osób niewidzących, tłumaczami języka obcego np. angielskiego lub ukraińskiego. Skupimy się na mnogości barw, fakturze skrzydeł, będziemy używać zmysłu dotyku, wyobraźni. Każdy z uczestników będzie mógł dotknąć skrzydeł motyli, porównać milion odcieni barw, poznać ciekawe aspekty życia motyla i motywy motyla w sztuce, ocenić rozległe inspiracje kolorem w sztuce. Lekcja muzealna o walorach edukacyjnych, poznawczych i kulturoznawczych.
- Lekcja muzealna w Galerii Fotografii – lekcja z tłumaczem PJM, opiekunami osób niewidzących, tłumaczami języka obcego np. angielskiego lub ukraińskiego. Skupimy się na mnogości i nasyceniu barw, fakturze papieru, skali szarości, plam.
- Spotkanie z autorem książek dla dzieci – lekcja z tłumaczem PJM, opiekunami osób niewidzących, tłumaczami języka obcego np. angielskiego lub ukraińskiego. Skupimy się na aspektach dostępności literatury dziecięcej dla dzieci wymagających dostosowań, na wadze ilustracji, grafiki, zachęcania dzieci do korzystania z tej dziedziny kultury.
Więcej informacji – zapisy na listę rezerwową: http://tiny.pl/wr6mh
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.